Novinky
21. 5. 2024
6. 5. 2024
- Alternativní knihovna pro vývoj her v systému TADS3 zvaná Adv3lite dospěla do verze 2.0. Důležité je zachování zpětné kompatibility a samozřejmě potěší nové funkce a především opravy: https://github.com/EricEve/adv3lite/wiki/Change-Log. Díky malému, ale velmi aktivnímu fóru, autor Eric Eve tuto "odlehčenou" knihovnu stály vylepšuje narozdíl od se systémem dodávanou Adv3, která se již nevyvíjí. Na druhou stranu je díky Tomášovi Bláhovi přeložená do češtiny. Momentálně tvořím hru postavenou právě na Adv3 a poté se na novou verzi Adv3lite podrobněji juknu a nevylučuji, že se rozhodnu pro překlad, přeci jen pravidelně aktualizovaný systém vypadá lépe.
22. 4. 2024
- Fórum rámce TADS3 je i v dnešní době velmi aktivní: https://intfiction.org/c/authoring/tads/20. Přibývají nesmírně zajímavá rozšíření, např. modul pro výpočet souhvězdí na noční obloze nebo zjednodušení pro dialogy postav, už se těším, až je využiji ve své právě připravované hře.
16. 11. 2023
- V rámci letošní soutěže IFCON: https://ifcomp.org/ballot vyšly dvě TADS hry. V první Hand Me Down hráč objevuje rodinné tajemství a druhá hra How Prince Quisborne the Feckless Shook His Title vypráví příběh mladého prince, z něhož chce jeho otec vychovat opravdového vladaře.
24.5.2023
- Vyšla nová verze interpretru QTADS ve verzi 3.4. Na základě diskuze z TADS3 fóra byla zvětšena vyrovnávací paměť pro zvýšení počtu UNDO kroků.
18.5.2023
3.3.2023
20.1.2023
- Vyšla nová verze interpretru Gargoyle 2023.1. Kromě oprav funkcionality s novými verzemi knihoven přináší podporu pro barevná témata.
13.12.2022
- Knihovna adv3lite 1.6 je na světě: https://intfiction.org/t/adv3lite-version-1-6-now-released/59160. K dispozici je i rozsáhlá dokumentace podobně jako pro klasickou adv3, jen není přeložena do českého a zatím ani jiného jazyka. To je asi hlavní brzda v jeho využití, překlad je velmi pracný, takže uvidíme, co budoucí čas přinese.
31.10.2022
- Známý autor příruček pro TADS3 Eric Eve je zase aktivní a momentálně je připravena beta verze plánované knihovny adv3lite 1.6. Adv3lite se snaží odstranit pouze méně používané třídy a snaží se o zjednodušení samotného programování, není však tak "lite" jak se na první pohled může znát, k těmto účelům je k dispozici adv3liter. Mě osobně chybí práce se světlem a tmou, kterou využívám a plánuji využít ve více hrách, Erik je nyní velmi aktivní a rozšíření je na světě. Adv3lite tedy představuje alternativu k dnes již nevyvíjenému Adv3 a rozhodně důvod, proč se textovkami i současné době zabývat.
20.6.2022
- Po půlroční odmlce bylo vydáno rozšíření pro podporu TADS3 v editoru VSCode ve verzi 0.6.1. Přináší opravdu zajímavé novinky - zobrazení dialogového okna nápovědy při volání metod, přístup k třídám v hierarchii dědění, zobrazení referencí konkrétního slova, možnost přímého zobrazení odkazů ze souboru makefile a základní podporu pro TADS skripty. Tím se vývoj her v tomto programovacím jazyce dostává zase o notný krok dále, pokud jde o podporu v IDE.
19.5.2022
- Multimediální interpretr QTADS vyšel ve verzi 3.3. Nepřináší žádné nové funkce, potěší však všechny majitele strojů založených na architektuře ARM, v současné verzi je k dispozici podpora pro arm64 a arm32v7.
31.1.2022
- Nový rok nám přinesl novou verzi interpretru Gargoyle 2022.1. Plugin pro vývoj her pro editor VSCode se dostal až k verzi 0.5.1, kromě třetí nyní podporuje i starší řadu TADS.
11.10.2021
- Opravná verze oblíbeného interpretru QTADS vyšla ve verzi 3.2.
20.9.2021
- Vyšla nová verze interpretru QTADS 3.1, informace v příslušné sekci byly aktualizovány.
2.9.2021
- Sekce Interpretry byla aktualizována, přidali jsme trojkovou verzi QTADS, Gargoyle a aktualizovali dokumentaci. V sekci Ke stažení byl přidán TADS3 Language server.
8.1.2018
- Nová verze překladu knihovny s vylepšením automatického prohazování iobj/dobj.
14.11.2017
- Nová verze překladu knihovny s opravami kolem příkazu zaútoč
14.10.2017
- Nová verze překladu knihovny jen s pár drobnými opravami.
24.12.2015
- Zveřejnili jsme kompletní zdrojové kódy první plnohodnotné české hry naprogramované v TADS 3. Základna na asteroidu vznikla jako soutěžní hra pro dětskou šifrovací hru Technoplaneta.
17.9.2015
- Na serveru textovky.cz začal vycházet seriál o programování textových her v TADS 3, ve kterém čtenáře provedu tím nejdůležitějším, co je potřeba o programování textových her v TADS 3 vědět.
20.11.2014
- Aby to tu nevypadalo mrtvě, tak jsem vydal aktuální verzi překladu, která vznikla na základě zkušeností s hrou, kterou jsme loni naprogramovali pro dětskou soutěž a která v historicky krátké době vyjde i pro veřejnost, jen co doopravíme ještě nejaké chybky.
7.3.2013
- Nová verze se spoustou oprav, které vyplynuly z praktického použití knihovny, viz changelog. Překlad začíná nabývat celkem na použitelnosti.
10.11.2012
- Pracuji na problému s více rody pro různá synonyma jednoho objektu. Na stránce stav překladu jsem naznačil řešení, které jsem otestoval, ale ještě zbývá pořádně dodělat všechny kontroly atp.
4.11.2012
- Zdrojový kód demonstrační hry jsem přepracoval, takže je nyní bližší anglickému originálu. Jednak jsem všude nahradil skloňování názvů objektů a slovníku parseru novým úsporným zápisem pomocí vlastností gcName a gcVocab a druhak jsem z celého zdrojového kódu vypustil všechny parametry zpráv, které tam byly pro podporu hry ve všech třech osobách a přítomném i minulém čase. Sice jsem všude psal, že nejsou potřeba, ale s nimi vypadá zdroják mnohem strašidelněji, takže bez nich bude zdroják vhodnější jako ukázka.
19.10.2012
- Trochu jsem upravil stránku Popis předmětů v dokumentaci. Odráží zejména zjednodušení zadávání skloňovaných tvarů pro názvy objektů, tedy zápis pomocí
gcName
a gcVocab
. V kódu Hedi je to ještě postaru.
- Přidal jsem stránku Stav překladu, na které dokumentuji nevyřešené záležitosti v překladu, o kterých vím.
- Přidán odkaz na Whizzard's Guide to Text Adventure Authorship na stránku dokumentace, což je poměrně obsáhlý dokument zabývající se návrhem textových adventur.
30.9.2012